Gesmeerd debiteurenbeheer: 5 tips!

Wist je dat 55% van Nederlandse bedrijven regelmatig de dupe is van betalingsachterstanden? Super vervelend, immers hoe ouder de factuur is, hoe kleiner de kans wordt dat deze überhaupt nog betaald wordt. Hoe kun jij er als ondernemer alles aan doen om openstaande facturen te voorkomen of ze eerder betaald te krijgen? Hierbij een aantal tips voor een gesmeerd debiteurenbeheer.

 

Tip 1: Een heldere factuur

De eerste stap naar een tijdige betaling is een heldere en overzichtelijke factuur. Deze laat in een oogopslag de verplichtingen van zowel de koper als de verkoper zien. Als de deal helder in de factuur staat zal de betaling soepeler verlopen.

 

Tip 2: Leg afspraken vast en communiceer deze

Als je contact met je klant hebt gehad en je hebt een afspraak gemaakt omtrent betaling, schrijf deze helder op. Bevestig deze afspraken nog eens schriftelijk naar de klant. Zo voorkom je misverstanden en bouw je een dossier op als dat uiteindelijk nodig blijkt te zijn.

 

Tip 3: Zoek telefonisch contact

Als een factuur niet op tijd betaald wordt is dat niet altijd een teken van kwade opzet. Zoek eerst telefonisch contact met de debiteur. Focus in dit gesprek niet op de oorzaken van het uitblijven van de betaling maar op het vervolg. Maak mondelinge afspraken en laat deze schriftelijk bevestigd worden.

>> Wil jij hulp en ondersteuning bij debiteurenbeheer? Bereken via deze handige tool direct hoeveel je kunt besparen door je debiteurenbeheer uit te besteden. 

 

Tip 4: Toon daadkracht

Wees alert op betaalafspraken en bel direct op als na verstrijken van de betalingsperiode er geen geld betaald is. Het ‘nog even aankijken’ leidt vaak tot problemen en kan het betalingsproces lastiger maken in een later stadium. Bewaak structureel de termijnen van facturen en herinneringen en toon daadkracht als iemand zich niet aan afspraken houdt.

 

Tip 5: Breng extra kosten in rekening

Achter een betaling aangaan kost tijd, en tijd is geld. Er zijn kosten die je in rekening kunt brengen als je klant niet op tijd betaald. Deze kosten zijn wettelijk vastgelegd op basis van de status van je klant (consument of bedrijf), hoe hoog de vordering is en wat er in de algemene voorwaarden staat. Gebruik de mogelijkheid tot extra kosten. Zo wordt je gecompenseerd voor je tijd en gebruik je direct een pressiemiddel.

 

Download de checklist

Is jouw debiteurenbeheer op orde? Of laat jij nog ergens geld liggen? Download nu de gratis checklist met meer gouden tips voor een gesmeerd debiteurenbeheer.

Hulp nodig bij je debiteurenbeheer? Neem contact op voor meer informatie!